بورس های تحصیلی دانشگاه

به بورس تحصیلی­  اطلاق می­شود که شورای پذیرش دانشجویان بین­ الملل دانشگاه بین ­المللی امام خمینی(ره) در هر یک از مقاطع تحصیلی، بر اساس سهمیه هر کشور و ظرفیت هر رشته به متقاضیان واجد شرایط اعطا می­ کند. انواع بورس‌هایی که دانشگاه اعطا می نماید، عبارتند از:
1- بورس کامل (تحصیل رایگان): دانشجو معاف از پرداخت همه شهریه‌های آموزشی و رفاهی است.
2- بورس آموزشی: دانشجو برحسب معدل خود در مقطع یا نیمسال تحصیلی قبل، از پرداخت درصدی از شهریه آموزشی معاف است.
3-  بورس‌های موضوعی:
این نوع بورس موضوعات خاصی مانند زبان و ادب فارسی، بانوان فرهیخته، فرهنگ و پژوهش را مد نظر قرار می‌دهد و مشمولین آنها از پرداخت50% شهریه‌های آموزشی معاف هستند.
الف)  بورس بین‌المللی مولانا: به متقاضیان فرهیخته‌ای اعطا می‌شود که به فراگیری زبان و ادب فارسی در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه، علاقه‌مند هستند.
ب) بورس بین ­المللی میرعماد: نوعی بورس آموزشی است که به متقاضیان و دانشجویانی که دارای رتبه‌های برتر (اول تا سوم) در جشنواره‌های ملی یا بین‌المللی فرهنگی، هنری، آموزشی و ورزشی باشند، اعطا می‌شود.
ج) بورس بین‌المللی بانوان فرهیخته: نوعی بورس آموزشی است که به بانوان متقاضی فرهیخته بین‌المللی، اعطا می‌شود.
د) بورس پژوهشگران بین‌المللی:  به متقاضیان تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی که در مقطع تحصیلی پیشین خود دارای دست کم 2 اثر (مقاله، کتاب، طرح و غیره) پژوهشی معتبر علمی باشند، اعطا می‌شود.
 
  • شروط اعطای بورس
برخورداری از بورس­های تحصیلی متنوع دانشگاه منوط به احراز شرایطی است که در زیر توضیح داده می‌شود:
1- تعیین مصادیق و مرجع اصلی اعطای انواع بورس، شورای پذیرش است.
2- احراز شرایط هر یک از انواع بورس توسط متقاضی تکلیفی برای دانشگاه از نظر اعطای بورس، تحمیل نمی‌کند. دانشگاه می‌تواند در هر سال بر اساس شرایط به تعدادی از واجدان شرایط، بورس اعطا ‌کند.
3- سقف اعطای بورس کامل در هر سال، 10 درصد کل دانشجویان ورودی هر سال دانشگاه است.
4- به جز دانشجویان مشمول بورس کامل، سایر دانشجویان در صورت استفاده از خدمات رفاهی و تغذیه، ملزم به پرداخت شهریه­های مربوط به آنها هستند.
5- امکان استفاده هم زمان از چند بورس دانشگاه، برای متقاضی وجود ندارد.
6- همه بورس‌هایی که به متقاضیان در هنگام ورود به دانشگاه اعطا می‌شود، مشروط بوده و استمرار آنها وابسته به کسب حد نصاب معدل در هر نیمسال تحصیلی بر اساس جدول 1 است. چنانچه دانشجو نتواند شرط معدل را احراز نماید، نوع پذیرش وی از بورس به شهریه‌پرداز تغییر خواهد کرد.
­­­­­­جدول 1: شرایط احراز و استمرار بورس‌های دانشگاه برای دانشجویان بین‌الملل (حداقل معدل مقطع یا نیمسال منتهی به درخواست)
 
ردیف
نوع بورس
مقطع و رشته تحصیلی
مقطع و رشته تحصیلی
مقطع و رشته تحصیلی
مقطع و رشته تحصیلی
1 نوع بورس تحصیلی
کارشناسی
کارشناسی ارشد
(رشته های انسانی)
کارشناسی ارشد
(رشته های غیرانسانی)
دکترا
2
بورس کامل
18
18
17
18
3 بورس آموزشی 100%
17
17
16
17
4 بورس آموزشی 50%
16
16
15
16
5 بورس آموزشی 25%
15
----
---
---

7-  متقاضیانی که به صورت شهریه‌پرداز پذیرفته می‌شوند، در صورتی که موفق به کسب شرط معدل­ مربوط به هر یک از بورس­های آموزشی دانشگاه شوند، در نیمسال بعدی می‌توانند از بورس آموزشی متناسب با معدل خود بهره‌مند شوند.
8- استفاده از بورس­های دانشگاه فقط در سنوات مجاز تحصیلی (کارشناسی 4 سال، کارشناسی­ ارشد 2 سال و دکتری 4 سال) امکان­پذیر است. چنانچه دانشجو در بازه زمانی مجاز تحصیلی دانش ­آموخته نشود، در نیمسال­ های تمدید شده، شهریه ­پرداز تلقی می ­شود.