شرایط تحصیل و اقامت


  • شرایط آموزشی تحصیل در مرکز آموزش زبان فارسی

1- دوره ­های آموزشی مرکز شامل دو دوره‏ فارسی عمومی و فارسی تکمیلی است.
2- هر دوره‏ آموزشی عادی مرکز 16 هفته به طول می انجامد.
3- دوره­ های آموزشی مرکز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان مشمول بورس­های کامل و آموزشی 100%، رایگان است.
4- دارندگان مدارک تحصیلی صادره از سایر مراکز آموزشی زبان فارسی مورد تایید وزارت عتف، نیاز به شرکت در دوره­های مرکز آموزش زبان فارسی ندارند.
5- متقاضیان در صورت قبولي در آزمون تعيين سطح، مي‌توانند بدون گذراندن دوره فارسی عمومی، وارد دوره تکمیلی شوند.

 

  • شرایط آموزشی تحصیل در دانشگاه

 1- پذیرش آن دسته از دانشجویان بین­الملل که یک دوره کارشناسی یا کارشناسی­ارشد را در دانشگاه های ایران به اتمام رسانده­اند و مجدداً داوطلب ادامه‏ تحصيل در همان مقطع در رشته دیگری می­باشند، ممنوع است.
2- دانشجویان بین الملل شاغل به تحصیل در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، در صورت تمایل به شرکت در فراخوان پذیرش، نخست ملزم به انصراف از رشته‏ در حال تحصیل خود بوده و پس از آن، می توانند درخواست خود را به همراه نامه انصراف در سامانه پذیرش ثبت نمایند. برای این دسته از داوطلبان، هیچ تعهدی مبنی بر پذیرش و معادل سازی واحدهای درسی گذرانده شده وجود ندارد.
3- مدارک صادره از سوی مدارس  خودگردان اتباع  غیرایرانی که به موجب مصوبه‏ کار گروه دائمی اتباع بیگانه فعالیت آنان غیر قانونی اعلام شده است، فاقد هرگونه ارزش و اعتباری است و مورد پذیرش واقع نمی شود.
4-  داوطلبانی که در دیگر مراکز دانشگاهی ایران شاغل به تحصیل هستند، در صورتی می­توانند در فراخوان پذیرش این دانشگاه شرکت نمایند که به هنگام نام‌نویسی اولیه، نامه‏ انصرافی از دانشگاه محل تحصیل خود را ارائه‏ نمایند.
5-  اعتبار پذیرش بعد از نام‌نویسی اولیه، حداکثر به مدت یکسال است.
6-  عدم مراجعه‏ پذیرفته­شدگان در مهلت مقرر برای نام‌نویسی اولیه، به معنی انصراف آنان تلقی گردیده و مراحل پذیرش قطعی در مورد آنان انجام نخواهد شد.
7- نام‌نویسی قطعی و آغاز به تحصیل پذیرفته شدگان، منوط به گذراندن مراحل پذیرش نهایی در وزارت علوم و اخذ و ارائه روادید تحصیلی است.
8- پذیرفته شدگانی که تا پیش از پایان هفته چهارم هر نیمسال موفق به اخذ روادید تحصیلی و اقامت شوند، در همان نیمسال مشغول به تحصیل خواهند شد، در غیر این صورت اشتغال به تحصیل آنان، با دادن یک نیمسال مرخصی تحصیلی بدون احتساب سنوات، به نیمسال بعدی موکول خواهد شد.
9- دانشجویان بورس کامل و بورس آموزشی دانشگاه، در صورت محرومیت از تحصیل، ترک تحصیل یا تقاضای انصراف از تحصیل بعد از نام نویسی قطعی، ملزم به پرداخت 100% شهریه آموزشی دانشجویان غیربورسیه برای هر یک از نیمسال های گذرانده هستند.
10- تحصيل همزمان دانشجویان غيرايراني در چند مؤسسه یا دانشگاه، ممنوع است.
11- میهمانی و انتقال پذیرفته شدگان به سایر دانشگاه­ها و مراكز آموزش عالی، تابع مقررات دانشگاه و وزارت عتف است.
 
  • شرایط اقامتی

1- نام‌نویسی اولیه‏ دانشجویان بین الملل مقيم ايران، منوط به داشتن يكي از مدارك اقامتي يا شناسايي معتبر زیر است:
الف) دفترچه‏ پناهندگي صادره از سوي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران.
ب) گذرنامه‏ معتبر.
ج) كارت هويت ويژه‏ اتباع غیر ایرانی دارای اعتبار و صادره از سوي دفتر امور اتباع و مهاجرين غیر ایرانی استانداري ها.
د) برگ خروج از کشور مدت دار.
2- داوطلبانی  که  دارای دو تابعیت  هستند، مجاز به پذیرش نبوده و پس از  احراز دو تابعیتی بودن، پذیرش آنان لغو می‌شود.
3- به استثناي برخی از موارد اعلام شده از سوی اداره‏ كل امور اتباع و مهاجرين غیر ایرانی وزارت كشور، نام‌نویسی قطعي و ادامه‏ تحصيل پذيرفته شدگان در دانشگاه، منوط به انجام تشريفات قانوني خروج از كشور و اخذ گذرنامه با رواديد تحصيلي معتبر مي­باشد.
4- در هر مرحله­ اي مغايرت شرايط داوطلب با شرايط اعلام شده از سوي اداره‏ كل امور اتباع و مهاجرين غیر­ایرانی وزارت كشور و یا مراجع ذیصلاح تشخيص داده شود، از ادامه‏ مراحل پذیرش داوطلب، جلوگيري به عمل خواهد آمد. 
5- دانشجویان بین الملل در طول تحصیل باید یک ماه قبل از اتمام تاریخ اقامت تحصیلی، از طریق اداره امور کنسولی دانشگاه نسبت به تمدید اقامت تحصیلی خود اقدام نمایند.
6- دانشگاه تعهدي در خصوص صدور مجوز اقامت براي خانواده‏ پذيرفته شدگان (به استثناي همسر و فرزند مقيم دانشجوی مرد در كشور) ندارد.
7- تحویل دانشنامه و ریزنمرات تحصیلی به دانش­آموختگان منوط به اخذ و ارائه‏ خروج قطعی از کشور می­باشد.
8- دانشگاه تعهدي نسبت به ادامه‏ اقامت دانش آموختگان بین الملل ندارد و اتباع مذكور بايد پس از تحصيل، به كشور متبوع خويش بازگردند.