پذیرش دانشجوی بین الملل

 
  • انواع پذیرش 
  پذیرش دانشجوی بین ­الملل در دانشگاه بین ­المللی امام خمینی(ره) در مقاطع و رشته­ های تحصیلی دایر در دانشگاه به چهار روش زیر امکانپذیر است:
1- بورس دولت جمهوری اسلامی ایران
این نوع بورس شامل داوطلبانی می­شود که ضمن دارا بودن شرایط مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پرونده آنان در شورای بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح و پس از پذیرش، با نامه وزارت علوم برای ادامه تحصیل به دانشگاه معرفی می‌شوند. بورس دولت جمهوری اسلامی ایران دو نوع است: با پرداخت کمک هزینه تحصیلی (الف) و بدون پرداخت کمک هزینه تحصیلی (ب). در بورس نوع الف، دانشجو در مدت مجاز تحصیل خود، علاوه بر تحصیل رایگان، از تسهیلاتی نظیر دریافت کمک هزینه تحصیلی نیز برخوردار می­شود و در بورس نوع ب، تحصیل به صورت رایگان و بدون دریافت کمک هزینه تحصیلی است.
2- آزمون سراسری
در این نوع پذیرش، امکان ادامه تحصیل اتباع غیر ایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران، بر اساس ضوابط و مقررات وزارت کشور مندرج در دفترچه راهنمای آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور، فراهم می­شود و پذیرفته ­شدگان بین ­الملل بر اساس ابلاغیه سالانه وزارت عتف مکلف به پرداخت بخشی از شهریه نوبت دوم (شبانه) دانشجویان ایرانی می ­شوند.
3- بورس دانشگاه
دانشگاه بین ­المللی امام خمینی(ره) در راستای تحقق رسالت بین­ المللی خود،بورس­های تحصیلی متنوعی را برای آن دسته از اتباع غیرایرانی مستعدی که بر اساس شیوه نامه پذیرش دانشجویان بین ­الملل دانشگاه شرایط احراز بورس دانشگاه  را داشته باشند، اختصاص می­دهد.4- غیربورسیه
متقاضیانی که فاقد شرایط پذیرش به صورت بورسیه هستند و تمایل به ادامه تحصیل با هزینه شخصی دارند، مشمول این نوع پذیرش می­شوند و برای هر نیمسال تحصیلی ملزم به پرداخت شهریه ­های آموزشی و رفاهی مصوب هیأت امنای دانشگاه هستند.
 
  • شرایط عمومی
1-  نداشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2- نداشتن منع قانونی برای ادامه‏ تحصیل و نداشتن ممنوعيت اقامت در ایران.
3- ارائه‌ گواهي معتبر سلامت جسمی (نداشتن بیماری های واگیردار و صعب­ العلاج) و روحی كه به تأييد نمايندگي‌هاي سياسي يا كنسولي جمهوري اسلامي ایران در كشور متبوع دانشجو و یا مراکز درمانی معتمد دانشگاه رسيده باشد.
 
  • شرایط اختصاصی
1- دارا بودن حداقل گواهی معادل پایان یکی از دوره­ های تحصیلی رایج در ایران نظیر: پیش دانشگاهی (12 سال تحصیلات رسمی)، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد، به ترتیب برای ورود به دوره های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا.
2-  چنانچه متقاضی مقطع تحصیلی قبلی خود را در کشوری غیر ایران گذرانده باشد، باید کلیه مدارک تحصیلی و ریز­نمرات خود را توسط دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی یا عربی ترجمه نماید و به تایید سفارت ایران در کشور متبوع برساند.
تبصره­ 1: مدارک تحصیلی صادره از کشور افغانستان باید به تایید وزارت معارف، وزارت امور خارجه افغانستان و همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل رسیده باشد.
تبصره 2: ضرورت و زمان اخذ گواهی آموزش زبان فارسی برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه، تابع قوانین و ضوابط ابلاغی وزارت عتف است.
  3- پذیرش اولیه متقاضیان مقطع دکتری پس از تأیید شورای پذیرش منوط به موفقیت در مصاحبه علمی از سوی گروه مربوطه خواهد بود.
تبصره 3: متقاضیان دوره های تحقیقاتی پسا دکتری بر اساس آیین نامه های مربوطه و در رشته های دایر در دانشگاه، پذیرش می شوند.
 
  • مراحل پذیرش
 1- پذیرش اولیه
1-1- پس از ثبت نام متقاضی در سامانه پذیرش دانشجویان بین الملل به نشانی http://admission.ikiu.ac.ir  ، درخواست متقاضیان در شورای پذیرش دانشگاه، بررسی و نتیجه از طریق ایمیل به داوطلب اطلاع ­ سانی می­شود.
1-2- پذیرفته شدگان پس از دریافت پذیرش اولیه، برای قطعی کردن نام نویسی، باید اطلاعات خود را در سامانه سائورگ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(saorg) ثبت و کد رهگیری به نام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، دریافت نمایند.
1-3- متقاضی می‌بایست پس از دریافت کد بلامانع تحصیلی از طریق سامانه سائورگ، برای دریافت روادید تحصیلی از طریق اداره امور کنسولی دانشگاه اقدام نماید.
1-4- پس از صدور روادید تحصیلی، اداره امور کنسولی دانشگاه می‌بایست به دانشجو اطلاع دهد تا نسبت به اخذ روادید تحصیلی خود از سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور متبوع، اقدام نماید.
تبصره‏ 4: پذیرفته شدگان باید بلافاصله پس از اخذ روادید تحصیلی برای انجام امور مربوط به اقامت تحصیلی به اداره امور کنسولی دانشگاه مراجعه نمایند. عواقب عدم مراجعه، به عهده شخص دانشجو است.
تبصره‏ 5: پذیرش اولیه به معنای نام‌نویسی قطعی نبوده و حقی برای داوطلبان برای تحصیل در دانشگاه ایجاد نمی­کند.

2- پذیرش قطعی
پذیرفته شدگان پس از ارائه روادید تحصیلی به اداره امور کنسولی دانشگاه، برای نام‌نویسی قطعی توسط معاونت امور بین­ الملل به معاونت آموزشی دانشگاه معرفی می­­­شوند.
تبصره 6: دانشجویان بین الملل پس از نام‌نویسی قطعی و ورود به رشته، تابع قوانین و مقررات آموزشی، دانشجویی و فرهنگی دانشجویان ایرانی خواهند بود.
تبصره 7: ارائه‌ اصل مدارك تحصیلی تأیید شده مقطع تحصیلی قبل ‌‌هنگام نام‌نویسی قطعی، الزامی است.
 
  • مدارک لازم
متقاضیان غیرایرانی تحصیل در دانشگاه بین ­المللی امام خمینی(ره)، ضمن مراجعه به سامانه پذیرش الکترونیکی دانشجویان بین­ الملل دانشگاه و ثبت درخواست پذیرش خود در سامانه، ملزم به ارائه مدارک زیر هستند. بدیهی است ارائه‏ اصل تأیید شده‏ مدارک، هنگام نام‌نویسی قطعی، الزامی است.
1.  تصویر آخرين مدرك تحصيلي.
2.  تصویر ريز نمرات.
تبصره‏8: مدارك تحصيلي شامل دانشنامه و ريز نمرات داوطلبانی که از مراکز آموزشی غیرایرانی دانش­آموخته شده ­اند، بايد به تأييد نمايندگي‌هاي سياسي يا كنسولي جمهوري اسلامي ايران در كشور متبوع داوطلبان رسيده باشد.
3. تصویر رنگی گذرنامه با اعتبار حداقل شش ماهه.
4.  توصیه نامه­های علمی از دو استاد آخرین مقطع تحصیلی. (ویژه متقاضیان مقطع دکترا)
5.  گواهي پزشكي صحت سلامت از بيماري‌هاي عفوني و واگيردار شامل ايدز، هپاتيت و عدم اعتياد به مواد مخدر.
6.  عكس 4 × 3 جدید با پس زمینه سفید.
تبصره 9: هزینه‏ کارشناسی و بررسی مدارک، پس از ورود به ایران از داوطلب اخذ خواهد شد.